2021-05-11 18:53Pressmeddelande

Hållbarhetsföretag vinner SM i Ung Företagsamhet 2021

Bilden är tagen efter den regionala finalen i Skaraborg Bilden är tagen efter den regionala finalen i Skaraborg

Efter regionala delfinaler följt av två veckors tävlande i SM står det ikväll klart att Shear Joy UF tar hem segern i SM i Ung Företagsamhet 2021. Lidköpingsföretaget får därmed representera Sverige i EM i Litauen i sommar. 71 procent av all ull kasseras i dag och Shear Joy UF återanvänder ullen till nya hållbara produkter till hem och trädgård.

Finaltävlingarna har pågått sen förra veckan där över 200 företag och 744 UF-företagare har tävlat om SM-guld i 17 olika kategorier. Prisutdelningen som invigdes av Prins Daniel sändes via ett digitalt event under tisdagskvällen. Utöver huvudpriset ”Årets UF-företag” som vanns av Shear Joy UF, korades vinnare i bland annat Årets Tjänst, Årets Vara, Årets Innovation och Årets Socialt Hållbara UF-företag.

- Ett stort grattis till alla vinnare – men särskilt till Shear Joy UF och Lidköping som tar hem SM i Ung Företagsamhet 2021! Jag tycker Isak, Axel och Isak på ett väldigt förtjänstfullt sätt visat precis vad entreprenörskap handlar om. Genom kreativitet och initiativförmåga har de hittat ett outnyttjat affärsområde och byggt en väldigt smart affärsidé. Med produkter som dessutom förbättrar miljön. Hatten av och lycka till i EM! säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Samtliga vinnare
SM-tävlingarna har genomförts i 17 olika kategorier, här är samtliga vinnare

Om vinnarna Shear Joy UF
Shear Joy UF består av Isak Drougge, Axel Andersson och Isak Lager från De la Gardiegymnasiet i Lidköping. Företaget återvinner fårull som annars skulle kasseras och skapar nya hållbara produkter till hem och trädgård. Enligt juryn har företaget med en upptäckt om svinnets storlek skapat en jordnära innovation, god affärsmässighet och har stora möjligheter att skala upp.

Ytterligare information om alla vinnare, samt övriga finalister finns på https://ungforetagsamhet.se/sm-2021/vinnare

Om Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Olov Hallberg
Kommunikationsansvarig